23/11/06

Parales nostrades

CANVIS AL BLOG: A partir d'ara, trobareu les llistes que vagin sorgint al blog de les Llistes Llestes, que acabo d'inaugurar per ordenar una mica tot l'assuntu.
--------------------------------------------------------------------------------------


La Llista de Paraules Nostrades Nogensmenys Incorrectes, creix sense parar. Hi vaig anotant les propostes de tots valtrus, sempre que no siguin barbarismes purs i durs.
Quant a barbarismes, només afegeixo els que són més flagrants i demolidors per si sols. Tipo Hasta. (és que aquest és de calaix!!)
Nem pel camí de conseguir el rècord pel que fa aportacions i comentaris. M'omple d'orgull i satisfacció! No està de més, emperò, recordar que aquesta llista va néixer gràcies a la idea col·lectiva d'un grupu de persones aficionades a riure sanament amb aquest tipus de coses, entre les quals m'hi incloc.
Seguiu dient la vostra!

A
Ademés
Afogar-se (Ex: Gairebé m'afogu! (Aportació de la Mariona)
Aiga (ara em beuria un got d'aiga)
Airoport
Aixins (aixins no es fa)
Aixòs. Ex: aixòs es diu molt (Aportació de la Migui)
Allavors (o allavorens: El bar allavors es deia Las Vegas. Aportació del Dragoncete)
Amoto
Anian (en aquesta capsa anian 4)
Arcalde
A vera (a vera com ho has fet?)
Aviam (també viam: Viam com ho has fet?)
Avon (també agon: avon és aquest puestu?)

B
Bayunesa (aportació de la Stone)
Bora nit
Bragues (aportació de la Gege)
Buenu

C
Cabrabo (En vès de Caprabo. És un mix de Caprabo i Bravo, com deia l'anunci. Aportació familiar)
Cocretes (Ex: que bones són les cocretes casolanes de l'àvia! Aportació de la M)
Col·lègit (Ex: Que no tens deberts de col·lègit?)
Còptel (En vès de cocktail. Aportació de la Viqui)
Cuidadu (Aportació del Vid)
Cumanió
Cunya (Ex: Està a la cunya fent el sopar)
Curanta (40)

D
Daixonses (també dallonses/dallonsis, daixonsis)
Deberts (Ja has fet els deberts del col·lègit?)
Desde lloc (En vès de des de luegu. Aportació del Rizzo)
Dili (Dili a ta mare que no vindré)
Dillums
Disiguida (Ex: vindré disiguida. Aportació del Dragoncete)
Dumenge
Dingú, Vots: 1
Dumés

E
Embès (també en vès: en vès d'estudiar, passa el dia jugant)
Endivinar
Encabat (Ex: encabat de dinar, farem la migdiada (aportació de la Mariona)
Érets (on érets aquest matí?)
Esbergínia (també bergínia, ubergínia...)
Escongir (en vès d'encongir. Aportació de la Daleti)
Estèric (en vès d'histèric. Aportació de la Laiern)
Estisores
Estolviar
Etivocar (Vots: I)

F
Fenya (avui tinc molta fenya)
Fèmus (per fèmur. Aportació de la Fúria)
Forniga
Fumbol (també fúmbol. Ex: el meu fill juga a fumbol)

G
Gafar (Ex: gafeu-vos fort, que comencem!. Vots: I
Bayunesa (aportació de la Mariona) .
Gavinet
Gernació (en vès de generació. Ex: Vem anar a un concert dels Camela i hi havia una gernació!!! Aportació familiar)
Ginoll, Junoll (Em fa mal el junoll)
Goita (Goita quines pomes més maques!)
Grabiel (Ex: L'arcàngel Sant Grabiel)
Graciosa (Envès de gasosa. Ex: posa'm graciosa al vi)
Gruga (ve quan algú apara en un gual. Aportació de la mare del Josep Campos)
Gumitar (Envès de vomitar).

H
Hasta (aportació del Rizzo)
Hasti (variant de hasta. Ex: Hasti jo ho sé. Aportació familiar)
Hi (utilizat envès de "he" del verb haver. Ex: Hi guanyat un prèmit)
Hi ha que (Ex: hi ha que fer-ho. Aportació de la Migui)


I
Iclésia
Ideia
Indicció (El metge m'ha posat una indicció al cul)
Istil (Ex: té molt istil vestint)
Istiu (Ex: una flor no fa istiu)

J
Jejús (Ex: el nen Jejús és nat)
Jusgat (Ex: Tinc un judici als Jusgats. Aportació familiar)
Juriol (Ex: fem vacances al juriol)

K

Kelops (Ex: per esmorzar menjo Kelops amb llet. Aportació de la Laiern

L
Libiana (En vès de lesbiana. Aportació de la Viqui).
Llangonissa
Llàpits
Llavontes Llavonses Allavontes Llavons Allavorens també. Fins i tot llavorens i llavores. (aportació del Dragoncete) . Vots: I
Llimosna (Ve d'almoina)
Llògic. (Aportació de la Migui)
Llogur Llagur

M
Malament fet (Ex: Els deberts estan malament fets pero no s'ho diguis a la senyu)
Mantecado, mantecau (En vès de gelat). Aportació de la Daleti). És tan bona que el meu vot va per aquesta!!. Vots: 1
Marc (Ex: els pescadors són a marc. Aportació de la Mariona)
Mart (Ex: avui el mart està tranquil i ens hem banyat dues vegades)
Mermell (Ex: tinc un jersei de color mermell)
Mitdia
Moto, en masc. També amoto. (Ex: gafarem el moto per nar a Barcelona. Aportació de la Laura)
Mores (Per "mors", ex: aquet istiu fot una calda que t'hi mores)
Munta (Recepta que et prescriu l'urbanu de turnu. Aportació del Josep Campos)

N
Nar (En lloc d'anar. Ex: On vols nar?
N'hi ha que (Ex: N'hi ha que fer-ho)
Onte (Ex: Onte vas?)

O
Oju! (Aportació del Vid)

P
Pacència
Paiella
Pecsi (Ex: la Pecsi m'engrada més que la Coke. Aportació de la Stone)
Penícula (també pinícula. Aportació de la M)
Picsa (Ex: la meva picsa preferida és la Cuatre Estacions. Aportació de la Stone)
Poblema, publemàtica
Poder Podé Pudé (envès de potser)
Pofessional
Pograma
Pogrés
Portasso
Pregemple penjemple petjemple, i encara diria més: Perenjemple
Prèmit
Profassons
Puestu
Pulutant (envès de Per tant)

Q
Quansevol

R
Radere Enradera (Ex: Pel davant i pel radera)
Rè (Ex: D'aquest xicot no en farem re!!!)
Relotge relotxe
Restorant - restorante (Aportació de l'Ayashe)

S
Safreig (Ex: fer safreig)
Sant Curgat, Sant Culgat (aportació de la Fúria)
Sats (Ex: Sats quina és la capital de Coreia del Sud?)
Semàfer (eterna aportació de la Fúria)
Sebre (Forma alternativa del verb "Saber". Ex: Jo vull sebre com es fan els nens)
Sigüent Sigüenta
Su (Significa "li ho". Ex: No su diguis a ningú!) Vots: 1
Subrealista (Ex: Dalí era un pintor subrealista. Aportació de la Gege)
Suspresa (Ex: li han fet una festa suspresa). Aportació de la P
Sustu

T
Ta (En vès del pronom feble et. Ex: ta truco demà. Aportació de la Gege)Teiatru teiatre
Taxis (tambñe tatsis. Ex: Agafo un taxis per nar més ràpid. Aportació de la Mariona)
Telèfen telefen Telèfunu Telèfano
Tenca (Ex: tenca la porta (e oberta)
Tetxu (Ex: hi ha una grieta al tetxu. Aportació de la Gege)
Tindre (Ex: tenim que tindre valor)
Tomàtec
Traju Tratju
Trenc (no com a trenc d’alba, sinós com a trenc dels Ferrocates)

U
U (que significa "el". Ex: farem u que tu vulguis)
Unatre unatru unantre (Ex: passem a una antre cosa...)
Unurak (Aportació de la P)
Utòpic (En vès de "atòpic"). Ex: el meu fill té la pell utòpica. Aportació de la Viqui).

V
Valen (Ex: Quedem a la plaça? Valen!)
Vai Vaic (En lloc de vaig)
Vec (En lloc de veig)
Vindre (Ex: Tens que vindre a casa meva)
Vinga'ns doncs
Vurem. Del verb "Veure". (Ex: U de pagar-te u que et dec ja ho vurem)

X
Xaculata (Ex: pa amb xaculata). (Vots: I)
Xixanta (Ex: Hi fet xixanta anys)
Xumaneia txumaneia



Ja tenim tota la llista, que, com us deia, continua oberta.
Proposo obrir una votació de la Millor Paraula Nostrada. Aneu votant, valen?
Hasta demà.

42 comentaris:

Anònim ha dit...

De la llista que surt, de moment crec que la més maca és etivocarse, molt adient, no?

Anònim ha dit...

Acabo de veure'n una:

allavors, amb la seva variant allavorens. La frase és:

El bar allavors es deia LAS VEGAS.

Anònim ha dit...

no t'oblidis del "hasta"!!!

;-)

Anònim ha dit...

I bragues!! me àvia deia "bragues"

Ja saps que últimament em torno a moure bastant pels barris de l'extraradi. Amb tot el meu respecte i afecte als seus habitants (molts dels quals treballen en feines dures i a sobre en dediquen voluntàriament a la millora dels seus barris) haig de reconèixer q de vegades haig de dissimular el riure...
Alguns diuen que són "arfabetos, pero no tontos" (volen dir analfabets).
Als immigrants, per no dir-los "moros" directament (que és el q pensen) volen fer servir la paraula que ara és la políticament correcte (nouvinguts) i els diuen "los benvinguts".
I aquesta me la van explicar. Estaven parlant de moure una parada d'autobús i un va dir "lu q hay q hasé eh cortar lah farolah y mover loh árboleh". Aquesta seria per la llista de les frases, oi?
M'agradaria, però, q quedés clar q molta d'aquesta gent no ha tingut l'oportunitat d'anar a l'escola. Us ho explico amb tots els meus respectes cap a ells.
Petons Netix!!!!

Anònim ha dit...

A cas meva som un pou de paraules d'aquestes... sense fixar-m'hi gaire n'envio una altra i no ho faig més tard, ho faig...

Desiguida!!!

Anònim ha dit...

Ei crec que n'hi haurà per fer un diccionari!, l'altre dia ho comentava amb la família i me'n van dir una que em va fer molta gràcia:

Fèmus, per Fèmur. Té el fèmus trencat o
Sant Culgat per Sant Cugat.

Una font indispensable crec que són les àvies!, seguiré investigant!

Anònim ha dit...

A casa meva no cal remuntar-se a les àvies, amb la meva mare ja fem el fet !!... sempre diu: "unurac", en comptes d'anorac, i "suspresa" per no dir sorpresa !! ...
Petons.

rizzo ha dit...

marinetix... canvi de tema

baixar arxiu mp3 "racc1.mp3" aquí

http://www.sendspace.com/file/fux6kf

i despres llegir aquests posts d'aquest blog:

http://versiorac.blogspot.com/2006/11/el-merder-del-sr-del-moral.html

http://versiorac.blogspot.com/2006/11/desmentit-de-renfe-sobre-lentrevista-al.html

delirant

rizzo ha dit...

tornant al tema del post

jo he sentit "desdelloc"

tu juru!!!

Laiern ha dit...

Estèric, ennloc d'histèric. Si t'expliquen amb preocupació,pena i ulls plorosos que estan estèrics... difícil aguantar la cara de compungiment!!!! Juajuajuá...
Laia

Anònim ha dit...

Buenu, buenu, buenuuu!!!!

Jejejejj..... "P", he pensat molt en tu llegint la llista de Paraules Nostrades!!! No sé pq, però m'ha fet pensar en tu... Segurament és pq algun dia ens en deuries dir alguna de la teva mare (la relaciono amb el "publema"!)

Netix, afegeixo les "COCRETES" a la llista!! Les que feia la meva yaya eren boníssimes...

El meu vot cap a les "llavonses, llavorens, allavons...ALLAVONTES" (aquesta última m'agrada molt).

Ah!!! una altra "PENÍCULA" o "PINÍCULA"!!! aquestes tenen tela també....

Al migdia li estava explicant a la Nole que aquests ADORNOS de Nadal que posen a les botigues es diuen GUIRNALDES i el meu maromo m'ha renyat!!! Per quèeee??

Ala PUES, seguiré donant-li voltes a les neurones ;-)

Ptonassos
"M"

Anònim ha dit...

Voto per xaculata!!
La meva família política, q són de can fanga, en diuen de molt bones.
Tipus: tetxu, mantel, ta truco, ma truca... Tots plegats són una gran font de paraules nostrades i castellanades. N'afegiré més, segur...

Anònim ha dit...

aiii hi acabo de pensar!!
fa bastants anys, em vaig trobar un noi que coneixia a un càmpig de l'Estartit i em diu:
Ell: sí, m'estic aquí, tinc la botiga més amunt
Jo (flipant): ah, és q tens una botiga aquí?
Ell: sí, a la muntanyeta
(nota: miro cap a la muntanyeta i només hi veig arbres...)
Jo: a la muntanyeta? però de què és la botiga?
Ell (pensant que jo era tonta del cul, segur): de campanya!!

HO JURO, NO ÉS BROMA!!

pd. Netix, ja sé q aquesta no va en aquesta llista (em sembla que t'ho estic destirotant tot) però és que no me'n podia estar!!

Anònim ha dit...

Hola marinetix! feia dies que no entrava pero clar... veient els comentaris en els mails... no m'he pogut resistir... a part que involuntariament n'he posat una:
LISTOS (exemple: acabo això i listos!)

I una que diu una amiga meva i que em fa molta gràcia... ESCONGIR (en comptes de encongir) (aii ara dubto si he escrit bé encongir).
Ahh i tb diu.. RISA en comptes de GRÀCIA.

De moment... això es tot!

ens veiem dissabte!

aiii que me'n deixava una... la meva àvia diu "MANTECADO" en comptes de "GELAT". jajaja!!

Vid ha dit...

Oju !, no et deixis cuidadu.

(Tinc l'honor d'encetar la "O" ?)

...quina pressió a partir d'ara escriure en aquest blog...

Petons Maró !

MarionaES ha dit...

Voto per dingú, que és la que m'ha fet riure més!!!

Els de l'Empordà en diuen "nar a marc", d'agafar el "barcu" i de vegades es fan mal al "junoll".

També hi ha qui a Barcelona agafa un "taxis" quan té pressa...

Anònim ha dit...

Ei Marina! que divertit que és el teu blog! Jo aporto algunes de les nostrades que fa la meva iaia, com : bayunesa (enlloc de maionesa), cucudrilu, xalecu, tatsis...

I alguna altra que he sentit PORAHI, com: Pecsi (Pepsi).

petonets! Stone

Anònim ha dit...

Ah! i la Picsa...

Anònim ha dit...

Afegeixo més mots a la llista.
Van sortir ahir a la nit en un sopar (i us ben JURUT que jo no ho vaig iniciar!!).
De les que vaig anotar es repetien paiella i gavinet... (potser es mereixen algun vot anònim, per la coïncidència dels fets).
No sé ben bé si totes elles entren a la llista (qui hagi de posar filtres que els posi...), GAFEU-vos fort perquè això va de debò!!!

pistatxu
capullu
mançana (això és una illa de cases de l'Eixample)
bassura
metxeru
nòviu
rollu (patateru?)
tacanyu
murcièlagu
encabat (un cop acabat)
colilla
ventanilla
bucadillu
carajillu
bordillu
taquilla
membrillu
palillu

...ufff gairebé m'AFOGU!!!

Anònim ha dit...

Eei!
Quina gràcia aquesta llista de paraules mal dites!
Has d'afegir-hi "hasta" per comptes de "fins i tot" Ex: "hasta l'àvia vindrà...!". Molt típic terrassenc...
I "mery" en lloc de "fregona" (que tampoc sé com se diu ben dit).
Però discrepo de les paraules "escarxofes" i "esbergínies" perquè és català prePompeu Fabra: traducció de l'article "al" àrab, és a dir, de berenjenas i alcalchofas... No seria ben bé un barberisme... je, je, je... Digues-me postpomeeu...
Ah, la meva àvia diu "tomata" i "el moto"... I ja no parlem de la Catalunya a partir del Baix Penedès que diuen "naltrus" i "valtrus" per "nosaltres" i "vosaltres"
Molt bona aquesta nova entrega del teu bloc!!!

Anònim ha dit...

Netix!!! com pot ser que ens haguem oblidat del "subrealista"!!!??? però si el sentim tot sovint!!! jejeje
Avui he sentit una variant de "poblema" q ja tens a la llista: "publemes" i "publemàtiques". L'ha dita una senyora directora d'una entitat força important de BCN...
Siaaaaaaau!

Anònim ha dit...

Hi ha gent de la comarca d'Osona que diuen "tinc el grip" i porto "màniga curt" (per comptes de tinc la grip, o porto màniga curta)... és que et petes de riure!! "Hasta lueg!"

Anònim ha dit...

Puc tornar a votar?

M'ha encantat la que ha dit la mariona, GAFAR... bonissima, i és de les que dic molt!!! :)

Anònim ha dit...

Puc tornar a votar?

M'ha encantat la que ha dit la mariona, GAFAR... bonissima, i és de les que dic molt!!! :)

Anònim ha dit...

Altres aportacions:

Libiana (en comptes de lesbiana)
Coptel (en la línia de subrealista)

Anònim ha dit...

També

Busón (en comptes de Bústia)

i Franciscu, Ricardu, Fernandu, Emiliu, Carlus...

Anònim ha dit...

jajajajaja!!! molt bona la de libiana!! I aquella vegada q algú va dir "els meus súbdits" referint-se al "personal subordinat" (ja és prou lletjota la paraula "subordinat" però és q suuuubdit!!) aihhs queder y no poder :))

Anònim ha dit...

Tinc un altre MENSATXE/MASSATGE (SMS?) per vosaltres:

Hi ha TESTICS que les ALMEJES amb QUÈTXUC són indigestes...

hahaa haaa haaaahaha!!! ahah! ah...

Anònim ha dit...

jua jua jua!! l'indigest és la frase aquesta!!!

Anònim ha dit...

Crec que has barrejat castellanismes amb incorreccions en la parla, és a dir, processos fonològics que molts cops per diverses causes; físiques, de lloc d'orígen, culturals...
Jo sóc de Gualba i a casa meva a l'estiu anem a marc i fem arròs a la paiella i quan tenim molta set demanem un got d'aiga...
Ara, quan redactem: a l'estiu ens banyem al mar, fem arròs a la paella i bebem gots d'aigua.

Anònim ha dit...

EEiiiiii!!!!

Maró, aquí t'en deixo un parell més: CHARCHA (o sigui, xarxa) i CHAQUETA o XAQUETA (o sea sé, jaqueta).

I un parell de castellanades: CHARCU (= bassal) i CHAPURREJAR (= xampurrejar)!!

"M"

Anònim ha dit...

plasuleta
pell utòpica

Anònim ha dit...

Molt bona la pell utòpica!!!

"M" Romaní

Laiern ha dit...

Estava agafant un bol de cereals i jo mateixa els hi he dit "KELOPS" enlloc de kellogs. És de pronunciació més senzilla...
I un barbarisme del que vaig riure un munt... Em diu un noi:
-vaig anar a tallar-me el cabell i el barber em va fer aquest peinat. T'agrada?... Eeeeh! De què rius?
encara ric.
Salut!

Martallica Rock ha dit...

Aquesta és territorial total: al Vendrell hi ha una zona que es diu Mas d'en Gual. Fins aquí tot normal.
El problema és que tothom diu: "Masengol"!! :D

Martallica Rock ha dit...

hostia, que fuerte... hi ha moltes paraules al diccionari que formen part del meu vocabulari habitual... quina vergonya... Per exemple?? Pel davant i pel radera jejejjejeje... On vols nar? Hasta yo sabria fer-ho... si ho escric, me'n adono q està malament.. pero ho dic molt... I també: "esto huele peste". Al vendrell n'hi ha un que és el rei: "contri más macercaba, más golia" (cuanto más me acercaba, más olía)
Restorante: enlloc de restaurante (made in Aarón)

prou!! ya tanco el teu blog! que me envicio...

Josep (Terrassa) ha dit...

Hola llamperada,
Sóc l'impulsor que la Marta Murgades torni a jugar al "P" hockey.
T'aporto un parell de perles per al teu nustrat diccionari:
1. gruga: diguem-ne que ve quan aparquen en un gual permanent i després es posen una ...

... 2. Munta: recepte que et prescriu "l'urbanu" de turnu.

En honor de na Dolo. (ma mare).

Records i a seguir disfrutant ...

Martallica Rock ha dit...

Voto pel "su".. bonisim.
Made in Vendrell:
- antoe (entonces)
- dippué (después)
- naltrus i valtrus (nosaltres i vosaltres)
- nuotro y vuotro (nosotros y vosotros)
N'aportaré més a la llista, pero será dippué.

Marinetix ha dit...

Osti... El GÈNERU !!!
Com ens n'hem pogut oblidar???
Prometo actualitzar les Paraules nostrades tan bon punt trobi un momentet!

dru ha dit...

una altra paraula germana de telèfen, micròfen!

Anònim ha dit...

AIXÒS (Aixòs es diu molt)
LLÒGIC (sense comentaris)
HI HA QUE fer-ho.... Aquest fa molt mal, no sé si és nostrada o arreplegada...

dru ha dit...

estimada marinetix, després d'una recerca molt dura he trobat un exemplar humà que diu: andrea, tienes que ir a la calle bruP (enlloc de Bruc) o a la calle tuseP (enlloc de tuset).

em trenco.